Od 1 października obowiązują nowe wersje pliku JPK_VAT. Plik zostaje zastąpiony nowymi plikami, które połączą JPK wraz z deklaracjami VAT 7 oraz VAT 7K.
Podatnicy rozliczający się:
miesięcznie - plik JPK oraz deklarację VAT-7 zastąpią jednym plikiem JPK_V7M
kwartalnie - będą musieli przesyłać pliki JPK_V7K.
Zmiana dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy są płatnikami VAT, a celem jest uproszczenie raportowania prowadzonych ewidencji. Podatnik VAT do 25 dnia każdego miesiąca ma obowiązek dostarczenia do urzędu skarbowego (w formie elektronicznej) plik JPK_V7M lub plik JPK_V7K. Plik składa się z dwóch części:
Obowiązek stosowania nowych plików obejmuje okresy rozliczeniowe rozpoczynające się od 1 października 2020 r. dotyczy wszystkich podatników. Nie ma możliwości wysyłania pliku dobrowolnie - w zamian za JPK_VAT za styczeń - wrzesień i III kwartał. Za te okresy należy obowiązkowo przesyłać jeszcze JPK_VAT na dotychczasowych zasadach.
Nowy plik JPK wprowadza obowiązek stosowania kodów GTU przez sprzedawcę. Kody GTU to określenie towarów i usług w nowym pliku JPK. Kody GTU należy określić w pliku JPK, natomiast nie muszą być podane na fakturze.
Podawanie kodu GTU na fakturze jest dobrowolne.
Kody GTU dotyczą tylko część usług bądź towarów m.in dostawy budynków, leków, oleju opałowego czy wyrobów tytoniowych.
KOD GTU |
Oznaczenia niektórych dostaw towarów |
GTU_01 |
Dostawa napojów alkoholowych |
GTU_02 |
Dostawa paliw |
GTU_03 |
Dostawa oleju opałowego |
GTU_04 |
Dostawa wyrobów tytoniowych |
GTU_05 |
Dostawa odpadów |
GTU_06 |
Dostawa urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich |
GTU_07 |
Dostawa pojazdów oraz części samochodowych |
GTU_08 |
Dostawa metali szlachetnych oraz nieszlachetnych |
GTU_09 |
Dostawa leków oraz wyrobów medycznych |
GTU_10 |
Dostawa budynków, budowli i gruntów |
|
Oznaczenia niektórych świadczonych usług |
GTU_11 |
Przenoszenie uprawnień do emisji gazów cieplarnianych |
GTU_12 |
Świadczenie usług o charakterze niematerialnym |
GTU_13 |
Świadczenie usług transportowych i gospodarki magazynowej |
Dodatkowo, oprócz kodów GTU, będzie trzeba zaznaczać typ transakcji, jeśli dotyczy jednego z niżej wymienionych rodzajów transakcji
Skrót |
Opis |
SW |
Dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju |
EE |
Świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych |
TP |
Istniejące powiązania między nabywcą a sprzedawcą |
TT_WNT |
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w ramach transakcji trójstronnej |
TT_D |
Dostawa towarów poza terytorium kraju w ramach transakcji trójstronnej |
MR_T |
Świadczenie usług turystyki opodatkowane na zasadach marży |
MR_UZ |
Dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, antyków opodatkowana na zasadach marży |
I_42 |
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów |
I_63 |
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów |
B_SPV |
Transfer bonu jednego przeznaczenia |
B_SPV_DOSTAWA |
Dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia |
B_MPV_PROWIZJA |
Świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia |
MPP |
Transakcja objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. |
Warto zadbać o odpowiedni systemie księgowy żeby bez problemu wybrać Numer GTU oraz typ transakcji wystawiając fakturę.
POMOC
FIRMA
ODDZIAŁY
CashDirector S.A Oddział w Lublinie
ul. Tadeusza Szeligowskiego 6, budynek A,
20-883 Lublin
CashDirector S.A Warszawa
Al. Jerozolimskie 96,
00-807 Warszawa
CashDirector S.A Oddział w Toruniu
ul. Szewska 4/2,
87-100 Toruń
Wsparcie techniczne i księgowe
Korzystaj ze wsparcia księgowych.
specjalistów ds. podatków oraz doradców.
Księgowi są do Twojej dyspozycji od poniedziałku
do piątku od 9 do 17. Infolinia: 22 100 67 62
Operatorem platformy Superksięgowa.pl jest CashDirector S.A. Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 CashDirector S.A.
projekt i wykonanie studiokreatywa.pl
CashDirector S.A Al. Jerozolimskie 96,
00-807 Warszawa
Sąd Rejonowy Dla M. St. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
• NIP 5222885734 • REGON 141400865
• KRS 0000424600 • wpłacony kapitał zakładowy: 17.251.055,- zł
Dla aktualnych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 50 60 pon. – pt.: 9:00-17:00
Dla nowych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 67 62 pon – pt.: 9:00-17:00