więcej informacji

Koszty uzyskania przychodu, czyli co możesz odliczyć prowadząc działalność.

13 sierpnia 2020

Często nie jesteśmy pewni, co może być kosztem uzyskania przychodu firmy i czy taki koszt można odliczyć. Optymalizacja kosztów to bardzo ważna część prowadzenia działalności gospodarczej. Ma to związek z płaceniem niższych podatków, a tym samym zwiększenia oszczędności i możliwości inwestowania.

 

 „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.” (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ustawa nie mówi jednak co może być kosztem podatkowym. Przyjmuje się, że należą do nich koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, co do których przedsiębiorca jest w stanie wykazać bezpośredni związek z prowadzeniem działalności, a ich poniesienie wpływa na wielkość osiąganych zysków.

 

Najbardziej typowe koszty, ponoszone przez firmę w celu osiągnięcia przychodu to m. in.:

  • Środki trwałe, czyli sprzęt komputerowy, tablety, telefony, maszyny, budynki, samochody i inne przedmioty, które będą wykorzystywane w prowadzeniu firmy.

  • Wartości niematerialne i prawne - m.in. licencje (np. oprogramowanie komputerowe), prawa autorskie, logotypy.

  • Czynsz i koszty związane z lokalem - czynsz za najem lokalu (biuro czy magazyn) lub częściowo czynsz za swoje mieszkanie, jeśli prowadzimy w nim firmę, wyposażenie lokalu, artykuły biurowe, abonament za telefon i Internet.

  • Koszty urzędowe związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej np. koszty rejestracji firmy, opłaty skarbowe, pieczątki firmowa, zapłacone składki ZUS, opłaty pocztowe, usługi prawne i księgowe.

  • Zakupione towary do sprzedaży oraz materiały i półprodukty do wyrobu towarów.

  • Wyjazdy służbowe - jeśli mają związek z przychodami biznesu, czyli np. koszty delegacji takie jak hotele, diety, wydatki związane z przejazdami (samochody, bilety PKP
    i lotnicze, przejazdy taxi, itd.).

  • Szkolenia, kursy związane z rodzajem prowadzonej działalności.

  • Działania marketingowe i reklamowe mające służyć powiększeniu przychodów firmy np. plakaty, billboardy, ulotki, ogłoszenia, reklamy w socjal mediach, banery na stronach internetowych, pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych.

  •  

Mniej typowe koszty działalności gospodarczej, które można odliczyć, są zazwyczaj związane z konkretnym rodzajem działalności, czyli rodzajem sprzedawanych usług lub towarów, np.:

  • rowery – np. jeśli prowadzisz firmę kurierską, a rower jest środkiem transportu

  • ubrania – np. jeśli prowadzisz firmę eventową i zatrudniasz hostessy

  • okulary dla pracowników.

 

"Pani Agnieszka prowadzi firmę tłumaczeń. Firma zatrudnia 4 tłumaczy przysięgłych Każda z tych osób większość czasu spędza przed monitorem prawie 100 % czasu przeznaczonego na pracę. Jeden z tłumaczy przysięgłych – pan Tomek – ma problemy ze wzrokiem. Podczas wizyty u okulisty okazało się, że ma pogłębiającą się wadę wzroku. Okulista zalecił panu Tomkowi korzystanie z okularów podczas pracy przed monitorem. Po konsultacji z Panią Agnieszką – właścicielką firmy – pan Tomek dokonał zakupu okularów, poprosił o fakturę na firmę pani Agnieszki i otrzymał zwrot kosztów. W tym przypadku koszt okularów został odliczony i potraktowany jako koszt uzyskania przychodu".

 

Tu sytuacja jest związana z przepisami BHP. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, jeżeli pracownik spędza co najmniej połowę dobowego wymiaru godzinowego pracy przed monitorem, pracodawca powinien zapewnić mu okulary. Muszą jednak być spełnione przesłanki zdrowotne. Konieczna jest konsultacja pracownika z okulistą.

 

Należy także pamiętać o tym, że koszt powinien być prawidłowo udokumentowany. Bez tego podatnik nie ma prawa obniżenia podatków - nawet jeśli wydatek był znaczący i bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem.

 

W rozliczaniu kosztów pomocny może być mOrganizer finansów, który pozwala na zbieranie faktur kosztowych w jednym miejscu - w formie elektronicznej.
Można zrobić zdjęcie faktury telefonem i od razu udostępnić swojej księgowej/-emu. Fakturę otrzymaną drogą mailową w formie pdf można przesłać bezpośrednio do mOrganizera finansów. Dzięki temu przedsiębiorca może skupić się na prowadzeniu biznesu zamiast tracić czas na porządkowanie i szukanie faktur. 

 

Chcesz założyć firmę? Unikaj błędów i korzystaj z pomocy fachowców. Zamów nieodpłatną konsultację z księgowym

 

 

POMOC

Polityka prywatności

FIRMA

ODDZIAŁY

CashDirector S.A Oddział w Lublinie

ul. Tadeusza Szeligowskiego 6, budynek A, 

20-883 Lublin

CashDirector S.A Warszawa

Al. Jerozolimskie 96,

00-807 Warszawa

CashDirector S.A Oddział w Toruniu

ul. Szewska 4/2,

87-100 Toruń

Wsparcie techniczne i księgowe

Korzystaj ze wsparcia księgowych.
specjalistów ds. podatków oraz doradców.

Księgowi są do Twojej dyspozycji od poniedziałku
do piątku od 9 do 17. Infolinia: 22 100 67 62

Operatorem platformy Superksięgowa.pl jest CashDirector S.A.  Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 CashDirector S.A.

projekt i wykonanie studiokreatywa.pl

CashDirector S.A  Al. Jerozolimskie 96,

00-807 Warszawa

Sąd Rejonowy Dla M. St. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
• NIP 5222885734 • REGON 141400865
• KRS 0000424600 • wpłacony kapitał zakładowy: 17.251.055,- zł

Dla aktualnych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 50 60 pon. – pt.: 9:00-17:00

Dla nowych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 67 62 pon – pt.: 9:00-17:00