Często nie jesteśmy pewni, co może być kosztem uzyskania przychodu firmy i czy taki koszt można odliczyć. Optymalizacja kosztów to bardzo ważna część prowadzenia działalności gospodarczej. Ma to związek z płaceniem niższych podatków, a tym samym zwiększenia oszczędności i możliwości inwestowania.
„Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.” (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Ustawa nie mówi jednak co może być kosztem podatkowym. Przyjmuje się, że należą do nich koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, co do których przedsiębiorca jest w stanie wykazać bezpośredni związek z prowadzeniem działalności, a ich poniesienie wpływa na wielkość osiąganych zysków.
Najbardziej typowe koszty, ponoszone przez firmę w celu osiągnięcia przychodu to m. in.:
Środki trwałe, czyli sprzęt komputerowy, tablety, telefony, maszyny, budynki, samochody i inne przedmioty, które będą wykorzystywane w prowadzeniu firmy.
Wartości niematerialne i prawne - m.in. licencje (np. oprogramowanie komputerowe), prawa autorskie, logotypy.
Czynsz i koszty związane z lokalem - czynsz za najem lokalu (biuro czy magazyn) lub częściowo czynsz za swoje mieszkanie, jeśli prowadzimy w nim firmę, wyposażenie lokalu, artykuły biurowe, abonament za telefon i Internet.
Koszty urzędowe związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej np. koszty rejestracji firmy, opłaty skarbowe, pieczątki firmowa, zapłacone składki ZUS, opłaty pocztowe, usługi prawne i księgowe.
Zakupione towary do sprzedaży oraz materiały i półprodukty do wyrobu towarów.
Wyjazdy służbowe - jeśli mają związek z przychodami biznesu, czyli np. koszty delegacji takie jak hotele, diety, wydatki związane z przejazdami (samochody, bilety PKP
i lotnicze, przejazdy taxi, itd.).
Szkolenia, kursy związane z rodzajem prowadzonej działalności.
Działania marketingowe i reklamowe mające służyć powiększeniu przychodów firmy np. plakaty, billboardy, ulotki, ogłoszenia, reklamy w socjal mediach, banery na stronach internetowych, pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych.
Mniej typowe koszty działalności gospodarczej, które można odliczyć, są zazwyczaj związane z konkretnym rodzajem działalności, czyli rodzajem sprzedawanych usług lub towarów, np.:
rowery – np. jeśli prowadzisz firmę kurierską, a rower jest środkiem transportu
ubrania – np. jeśli prowadzisz firmę eventową i zatrudniasz hostessy
okulary dla pracowników.
"Pani Agnieszka prowadzi firmę tłumaczeń. Firma zatrudnia 4 tłumaczy przysięgłych Każda z tych osób większość czasu spędza przed monitorem prawie 100 % czasu przeznaczonego na pracę. Jeden z tłumaczy przysięgłych – pan Tomek – ma problemy ze wzrokiem. Podczas wizyty u okulisty okazało się, że ma pogłębiającą się wadę wzroku. Okulista zalecił panu Tomkowi korzystanie z okularów podczas pracy przed monitorem. Po konsultacji z Panią Agnieszką – właścicielką firmy – pan Tomek dokonał zakupu okularów, poprosił o fakturę na firmę pani Agnieszki i otrzymał zwrot kosztów. W tym przypadku koszt okularów został odliczony i potraktowany jako koszt uzyskania przychodu".
Tu sytuacja jest związana z przepisami BHP. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, jeżeli pracownik spędza co najmniej połowę dobowego wymiaru godzinowego pracy przed monitorem, pracodawca powinien zapewnić mu okulary. Muszą jednak być spełnione przesłanki zdrowotne. Konieczna jest konsultacja pracownika z okulistą.
Należy także pamiętać o tym, że koszt powinien być prawidłowo udokumentowany. Bez tego podatnik nie ma prawa obniżenia podatków - nawet jeśli wydatek był znaczący i bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem.
W rozliczaniu kosztów pomocny może być mOrganizer finansów, który pozwala na zbieranie faktur kosztowych w jednym miejscu - w formie elektronicznej.
Można zrobić zdjęcie faktury telefonem i od razu udostępnić swojej księgowej/-emu. Fakturę otrzymaną drogą mailową w formie pdf można przesłać bezpośrednio do mOrganizera finansów. Dzięki temu przedsiębiorca może skupić się na prowadzeniu biznesu zamiast tracić czas na porządkowanie i szukanie faktur.
POMOC
FIRMA
ODDZIAŁY
CashDirector S.A Oddział w Lublinie
ul. Tadeusza Szeligowskiego 6, budynek A,
20-883 Lublin
CashDirector S.A Warszawa
Al. Jerozolimskie 96,
00-807 Warszawa
CashDirector S.A Oddział w Toruniu
ul. Szewska 4/2,
87-100 Toruń
Wsparcie techniczne i księgowe
Korzystaj ze wsparcia księgowych.
specjalistów ds. podatków oraz doradców.
Księgowi są do Twojej dyspozycji od poniedziałku
do piątku od 9 do 17. Infolinia: 22 100 67 62
Operatorem platformy Superksięgowa.pl jest CashDirector S.A. Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 CashDirector S.A.
projekt i wykonanie studiokreatywa.pl
CashDirector S.A Al. Jerozolimskie 96,
00-807 Warszawa
Sąd Rejonowy Dla M. St. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
• NIP 5222885734 • REGON 141400865
• KRS 0000424600 • wpłacony kapitał zakładowy: 17.251.055,- zł
Dla aktualnych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 50 60 pon. – pt.: 9:00-17:00
Dla nowych Klientów opiekaklienta@superksiegowa.pl
+48 (22) 100 67 62 pon – pt.: 9:00-17:00